De mogelijkheid voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs om eigen criteria voor praktijkonderwijs op te stellen is gelukkig uit het wetsvoorstel passend onderwijs gehaald. Dat is positief nieuws voor het praktijkonderwijs.
De Tweede Kamer heeft op dinsdag 10 maart ingestemd met het wetsvoorstel Integratie van leerwegondersteunend onderwijs en praktijkonderwijs in passend onderwijs. Met de invoering van de nieuwe wetgeving krijgen de regionale samenwerkingsverbanden passend onderwijs de verantwoordelijkheid voor de toewijzing en bekostiging van Praktijkonderwijs (Pro) en leerwegondersteunend onderwijs (lwoo).
Onderdeel van het wetsvoorstel was een ‘opting-out’ regeling voor de 75 samenwerkingsverbanden die daarmee in staat gesteld zouden worden om zelf regionaal de criteria voor toelating tot Pro vast te stellen.
In het praktijkonderwijs is geen enkel draagvlak voor deze regeling. Die zou namelijk leiden tot een toename van bureaucratie, onduidelijkheid en rechtsongelijkheid voor ouders en leerlingen en zelfs het voortbestaan van het praktijkonderwijs als schoolsoort bedreigen. Ook zou de kwaliteit van het praktijkonderwijs ernstig onder druk komen te staan.
Daarom is er door het managementteam van Pro College in samenwerking met andere Pro-besturen en het landelijk platform praktijkonderwijs in de afgelopen periode actief gelobbyd in Den Haag om deze regeling uit het wetsvoorstel te krijgen. En met succes. Afgelopen dinsdag is het amendement van PvdA kamerlid Ypma om de landelijke criteria te behouden aangenomen.
